Staňte se pilotem – nasimulujte si vlastní dopravní letadlo

Petr Bílý pracuje  v IT společnosti Whitesoft. Kromě toho se však zajímá o letectví. Rekonstrukce kokpitů, o nichž se chystá přednášet i na Barcampu, je činnost, které se věnuje již řadu let. “Je to jeden z mála bezpečných způsobů, jak si doopravdy a levně zalétat.”

DSC_0914

Petře, proč ses rozhodl přednášet na Barcampu?

Projekt rekonstrukce kokpitu DC-9 je zajímavost v mnoha směrech. Ať již ze světa zábavy, techniky, dobrodružství či touhy vyzkoušet si sám letadlo pilotovat.

Jak ses vůbec k létání dostal?

Před mnoha lety jsem u kamaráda na zdi viděl podivnou mapu, která byla plná čar. Byla to mapa letecká a mě začalo zajímat, jak to vlastně ve vzduchu funguje. Pomalými kroky jsem se naučil létat na simulátoru – Microsoft Flight Simulator. Potom jsem se přihlásil do virtuálního světa letectví, kde jsou kromě pilotů i řídící letového provozu.

To se mi tak zalíbilo, že jsem zatoužil vyletět do oblak. Naučil jsem se létat s mnoha malými sportovními letadly. Pak přišla další touha. Stát se dopravním pilotem. Jenže můj rodinný život by asi nešel skloubit s profesí pilota dopravního letadla. Na dopravní letadlo jsem neměl, tak jsem se rozhodl pro stavbu velmi věrohodného dopravního simulátoru.

Kdy a jak ses pustil do první rekonstrukce?

Přesné datum je na našich stránkách www.dc-9.eu, kde se dozvíte o celém našem projektu mnohem více.  Ale první rekonstrukce proběhla někdy v červnu 2013. Před tím jsem si postavil takový hezký malý simulátor doma v kotelně. Ale ten se letadlu moc nepodobal. 

Co to vlastně s sebou nese? Jsou nějaké překážky, ať už praktické či legislativní?

Rozhodl jsem se jít unikátní cestou. Mnoho lidí, kteří přestavují letadla, na simulátor otevřou přístroje a vloží do nich krokový motor, který ovládají z počítače. Já jsem chtěl, aby funkcionalita přístrojů zůstala zachována. Tak jsem začal simulovat prostředí, ve kterém se přístroje nacházely. Tedy simuluji tlak/podtlak ve výšce, kde letadlo letí, simuluji elektrickou kapacitu, kterou se měřil stav paliva v nádrži. Simuluji magnetický pól země pro kompas, atp. Překážkou jsou nedostatečné znalosti jak přístroje fungovaly a jak nasimulovat prostředí tak, aby přístroje opět ukazovaly přesně to, co mají. Takže mnoho věcí musíme vymyslet, otestovat, vytvořit, předělat. Někdy i mnohokrát, než jsme s výsledkem spokojeni. S tímto nelehkým úkolem mi pomáhá odborník ve svém oboru – mechanik leteckých simulátorů Jindřich Machalínek

DSC_0897

Může se do takové práce pustit každý?

Určitě může. Každý, kdo má znalosti o létání a trochu i programátorské zkušenosti.

A přesně o tom se chystáš hovořit na přednášce. Je pro ni zapotřebí nějakých základních znalostí?

Přednáška bude určena pro laickou veřejnost. Přestože v sobě ponese několik technických prvků, pokusím se ji udělat přístupnou komukoliv. Uvidíte hodně fotografií, nějaká videa a pak budu hodně povídat.

Je přednáška spíše praktická nebo teoretická?

Vlastní kokpit není možné přinést, ale určitě přinesu na ukázku nějaké části letounu, které jsme předělávali. Zbytek budou fotky a videa.

Co Tvoje přednáška posluchačům přinese?

Pohled do světa simulovaného letectví a dokonce i do světa řízení letového provozu.

A proč by měla zrovna Tvoje přednáška zaznít?

Je to zajímavost, která svým charakterem neexistuje jinde ve světě. Češi by se měli dozvědět o tom, co se v ČR vyvíjí.

2013-08-10 17.14.18

Děkuji, Petře, za odpovědi.

Pro Petrovu přednášku můžete hlasovat ještě do čtvrtka na tomto odkaze. Těšíme se na viděnou v Plzni!