Jak nebojovat o zákazníka s konkurencí? Naučte se strategii STDC

Libor Pelikán je zakladatelem projektu, jehož cílem je marketingová podpora menších social businessů. Dlouhodobě se živí vytvářením marketingových strategií, pracoval například pro CS Technologies. “Začínal jsem s marketingem již ve studentských spolcích, vždy jsem chtěl ale vybudovat něco vlastního a podporovat „zelené“ projekty, takže jsem se rozhodl postavit na vlastní nohy a věnovat se konzultingu projektů, které si sám vyberu.”
484606_4330314824978_183257666_n

Libore, proč jsi se rozhodl přednášet na Barcampu?

Pohybuji se v oblasti marketingu už delší dobu a vím, že komerční marketingové akce jsou hodně drahé a ne vždy kvalita přednášejících odpovídá té ceně – vlastně spíš málokdy. Barcampové akce mi přijdou jako super alternativa, kde se dozvídám zajímavé novinky nejen z mého oboru a tak mě napadlo, že bych mohl rovněž přispět něčím zajímavým ze své strany.

Jak často barcampy navštěvuješ? A kde jsi všude byl?

Snažím se je navštěvovat, jak to jde. Byl jsem dvakrát v Hradci, v Ostravě, v Brně a na E-shop víkendu, což byla mimochodem zatím nejlepší barcampová akce roku. Plzeň mi ještě chybí, takže už se tam těším.

Tvoje přednáška se má týkat STDC modelu. Co to přesně znamená?

See-Think-Do-Care jsou jednotlivé fáze, kterými si většinou projde náš potenciální zákazník před tím, než ho konvertujeme v našeho zákazníka, a pak o něj následně ve fázi Care pečujeme. Pokud správně pochopíme potřeby zákazníka v jednotlivých nákupních fázích, dokážeme ho zachytit dříve než v posledním kroku nákupu a nemusíme o něj bojovat s ostatními dodavateli služby. To nám dává ohromnou výhodu.

Vidíš na své práci prokazatelné zlepšení, když využíváš tohoto modelu?

Ano, mám s tím dobré zkušenosti i výsledky jak při využití v online marketingu, tak v offlinu.

Kde jsi se toto know-how naučil?

Před 2-3 lety jsem se o něm dozvěděl na webu Avinashe Kaushika, který o něm o rok později přednášel na Marketing festivalu Jindry Fáborského. Okamžitě jsem se o něm začal dozvídat více a pokoušel se ho aplikovat na různé scénáře, až jsme ho začali využívat v naší firmě jako nástroj u tvorby marketingových strategií.

Libor Pelikán přednáší o copywritingu
Libor Pelikán přednáší o copywritingu

Jak si vysvětluješ to, že ho zná tak málo lidí?

Avinash o něm napsal pouze 2 články na svém blogu, v češtině o něm začaly vznikat články až poměrně nedávno a ani tak jich není moc. Řekl bych, že mezi markeťáky, kteří byli na Marketing festivalu nebo si zakoupili videa z festivalu, je poměrně rozšířený, ale k širší podnikatelské a marketingové veřejnosti se ještě nedostal.

Může z toho, že je s modelem tak málo lidí seznámeno, plynout výhoda na trhu?

Ano určitě může. Pokud ho podnikatel případně markeťák správně uchopí, dokáže se vymanit z rudého oceánu, kde se bijí všichni inzerenti čistě produktových reklam, a bude si sám v klidu plavat ve svém vlastním modrém oceánu a nenásilnou formou oslovovat nové potenciální zákazníky.

Zmínil jsi, že pomáháš se strategiemi u “zelených projektů”. Můžeš nám o tom povědět něco víc?

Myslím si, že podniky, které fungují na zásadách fair trade, vyrábějí své produkty z přírodních surovin, nebo se věnují rozvoji alternativního vzdělávání si zaslouží a potřebují marketingovou podporu, kterou si většinou nemohou od velkých agentur dovolit. Já se jim snažím nabídnout alternativu v tomto ohledu. V současné chvíli pracuji krátkou dobu na projektu www.delibutus.cz a podporuji Férovou palačinkárnu v Hradci Králové. Nicméně podnikání v této oblasti teprve rozvíjíme, protože udržitelná marketingová pomoc pro tyto podniky z oblasti vědomého podnikání je běh na dlooouhou trať 😀 Ale snažíme se 🙂

STDC

Je Tvoje přednáška určená pouze nějakému konkrétnímu typu posluchače?

Podle mě není. Ať se na tvorbě produktu nebo služby podílíte jakýmkoli způsobem, tak byste měli o SEE-THINK-DO-CARE modelu alespoň vědět. Pomůže vám to pochopit, co lidi vlastně chtějí a v jaké chvíli. Půjde o teoretickou úvahu nad cestou zákazníka, budu však celý model demonstrovat na praktickém příkladu.

Je přednáška vhodná pro začátečníky v dané tématice nebo naopak předpokládá již nějaké základní znalosti?

Je vhodná právě pro začátečníky. Nepřicházím s hlubokým použitím tohoto modelu, to je na delší dobu a delší přemýšlení. Rád se o tom s každým kdykoli v rámci barcampu pobavím, ale během mé přednášky půjde o základní představení modelu.

Co Tvoje přednáška posluchačům přinese?

Z přednášky odejdou s tím, že budou vědět, jak si rozdělit zákazníky a potenciální zákazníky své služby/produktu do určitých rozhodovacích fází. Dozví se o jaké informace tito lidé stojí a jaké kanály budou nejlepší pro doručení těchto informací. Také podle jakých kritérií své snažení vyhodnotit.

Proč by měla zrovna Tvoje přednáška zaznít?

Je to naprostý základní kámen přemýšlení nad designem služeb a marketingem. Řídí se jím ti nejlepší marketéři u nás i na světě a je pro všechny, takže je škoda, že o něm tak málo lidí slyšelo.

Libore, děkuji za rozhovor.

Chcete se o tomto nástroji dozvědět více? Nezapomeňte proto dorazit 16. dubna do Vědeckotechnického parku v Plzni! Pro Libora můžete ještě stále hlasovat na tomto odkaze.

Blue-Ocean-Strategy-Featured-Image1